From:
Martijn Dekker <[log in to unmask]>
Date:
Fri, 27 Nov 2009 17:35:25 +0100
Car omnes,

In un pagina de discussion a Wikipedia, un persona qui recentemente
discoperiva interlingua voleva leger rationes proque apprender
interlingua, e opiniones de qual lingua (interlingua o anglese) es
melior. Mi responsa deveniva longe como un articulo, e io pensa que
alteres poterea voler leger lo. (Le numeros refere al adresses de
paginas web listate in basso.)

                                ----

Non me place le question de qual lingua es plus ³bon². Io prefere
responder a un altere question: qual rationes o motivos existe pro
usar interlingua, e quales existe pro usar anglese? Mi responsas es
incomplete, proque tu me limitava a tres punctos... io poterea
scriber un tote libro super isto. :-)

Motivos pro usar interlingua como lingua auxiliar international:

1. Interlingua es le unification in un lingua concrete del
³vocabulario scientific international² commun a quasi tote le linguas
de Europa e del mundo. Dunque, interlingua offere un FUNCTION
PROPEDEUTIC pro cognoscer melio le vocabulario intellectual del
proprie lingua materne. Secundo un methodo consistente e
reproducibile, cata vocabulo de interlingua ha essite derivate de un
certe numero de linguas natural existente, reducite a un prototypo
comprensibile per medio de recercas etymologic, e regularisate in
familias derivational. [1] Cognoscer interlingua significa cognoscer
non solmente le signification, ma tamben le composition del parolas
international presente in le proprie lingua materne. [2] [3]

2. Interlingua es COMPRENSIBILE A PRIME VISTA (e a prime audita!) a
centos de milliones de locutures de linguas neolatin. Un portugese
non comprende italiano e un romaniano non comprende espaniol, ma tote
le ³neolatinophonos² comprende instantaneemente le factor commun,
concretisate in interlingua. Considerante que le cognoscentia del
anglese non es ben diffundite in iste populationes, interlingua pote
esser un excellente alternativa.

(Personalmente io provava iste concepto primo in novembre de 2008: io
pronunciava un discurso a un conferentia super autismo in le citate
de Porto, Portugal, totalmente in interlingua, sin preparar le
audientia; io les surprendeva. Secundo le consenso general,
interlingua se comprendeva plus facilemente que le anglese parlate
per mi amica e co-orator. [4] Le organisator nos re-invitava in junio
2009, e iste vice nos dava un serie de sex seminarios durante duo
dies, toto in interlingua.)

3. Interlingua es MULTO FACILE DE APPRENDER e de usar activemente,
multo plus facile que anglese o qualcunque altere lingua national. Le
grammatica es regular e minimal. Le vocabulario es systematic,
concrete e ben definite; il non es necessari preoccupar se de
subtilitates idiomatic o cultural. A personas ben educate, le
majoritate del vocabulario es ja familiar ex le linguage
formal/intellectual del proprie lingua national; e vice versa, a
personas sin education formal, apprender interlingua porta le
beneficio additional de acquirer le cognoscentia del ³parolas
difficile² del proprie lingua. Novicios que assiste al curso pro
comenciantes a un conferentia de interlingua generalmente parla
interlingua passabilemente post un septimana de immersion.
Interlingua es un investimento favorabile: on recipe le
supra-mentionate beneficios pro effortio relativemente minimal.

Motivos pro usar anglese como lingua auxiliar international:

1. Communication inter locutores non native: Anglese es le lingua
international dominante a causa del domination cultural
anglo-american. Centos de milliones de personas de paises non
anglophone ha apprendite le anglese.

2. Communication con locutores native: Anglese es obviemente superior
pro communication con anglophonos native (si on lo parla e comprende
ben; le pronunciation native del anglese es difficile de comprender!).

3. Superior ressourses pro apprension: Existe un enorme communitate
de parlantes non native del anglese, amplissime ressources in omne
pais del mundo pro facilitar le apprension e exercitio, inseniamento
in scholas ubique, un magne litteratura, etc. etc.

Le argumentos pro anglese es ben cognoscite, e io non vole elaborar
los. Nemo ha le illusion que interlingua pote supplantar anglese como
lingua auxiliar international. Ma io es absolutemente convincite que
le cognoscentia de interlingua es un superbe e profitabile
COMPLEMENTO al cognoscentia de anglese. Interlingua es un medio pro
major comprension del aspectos international del proprie lingua
materne, pro diverter se in le micre communitate de interlinguistas,
e pro communciation con non-parlantes de interlingua. Secundo mi
cognoscentia, interlingua es le sol lingua in existentia que pote
effectivemente compler iste functiones.

In fundo, io pensa simplemente que il es un grande placer exprimer me
in nostre belle interlingua, que ha tote le elegantia del
simplicitate, e tote le peso linguistico-cultural del historia commun
de Europa.

- Martijn

[1] http://www.interlingua.com/node/393
[2] http://www.interlingua.com/historia/diverse/experientias.htm