INTERLNG Archives

Discussiones in Interlingua

INTERLNG@LISTSERV.ICORS.ORG

From:
Jay Bowks <[log in to unmask]>
Reply To:
INTERLNG: Discussiones in Interlingua
Date:
Sun, 4 Apr 2004 16:16:53 -0400
Car gemino JJ,
Il me placeva multo leger le description que
tu scribe del seder. Permitte me explicar
le differentia in le data:

Jesus habeva dicite a su discipulos:
"Io desirava multo passar iste pesach con vos
ante que io suffre"  (Luke 22:15)
Depois ille delineava le celebration del
Ultime Cena, que su discipulos debeva
memorialisar (Luke 22:19, 20)

Le Pesach occurreva annualmente,
il es un vice per anno, assi que il es
rational creder que anque le celebration
del Ultime Cena esserea assi celebrate.
E in le data de Nisan 14 (calendario judee),
e non sempre durante le venerdi proque illo
esseva le die del septimana in le qual Jesus
esseva clavate al stauro.

Assi que le 14 de Nisan deberea esser le die
que Paulo habeva in mente quando ille scribeva
"Quando vos mangia de iste pan e bibe de iste
cuppa vos continua proclamar le morte del Senior,
usque ille retorna" (1 Corinthians 11:26)

Pro le duo seculos depois multe christianos lo
celebrava le 14 de Nisan, ille esseva cognoscite
como "Quartodecimanos", ab le Latino pro le
14e. M’Clintock e Strong reporta que: "Le
congregationes de Asia Minor celebrava le
morte del Senior in le die correspondente al
die 14 del mense de Nisan, in qual die, secun
le opinion de tote le Ecclesia ancian, le crucifixion
occurreva". Hodie, le Testes de Jehovah celebra
le Ultime Cena del Senior annualmente al data
correspondente al 14 de Nisan. Alcunos como
tu ha notate que iste data es differente de quando
alcun judeos celebra le seder... Proque?

Le die del hebreos curreva del poner del sol al
poner del sol le die sequente. Deo commandava
que le agno paschal deberea esser occidite
"inter le duo vesperes" o sia le 14 de Nisan
(Exodus 12:6) Proque? Ben, le multitude de
judeo hodie seque le puncto de vista rabinic
que le agno paschal debeva esser occidite
circa le fin del 14 de Nisan, inter le tempore
quando le sol comencia descender e le poner
del sol actual (o sia inter le 3 e 6 del vespere).
Assi, illes de iste opinion celebra lor seder
depois del poner del sol del 14 de Nisan, o
jam quando le 15 de Nisan ha comenciate.
—Mark 1:32.

Le Testes de Jehovah ha bon ration, non
obstante, pro comprender le expression
differentemente del tradition talmudic o
rabinic. In Deuteronomio 16:6 on lege
que il se diceva al Israelitas clarmente
que illes debeva occider le sacrificio
paschal in le vespere, al poner del sol.
(vide le version judee Tanakh). Assi isto
indica que le phrase "inter le duo vesperes"
refereva al tempore del poner del sol que
comencia le 14 de Nisan e al obscuritate
nocturne total. Le antique judeos Karaita
lo comprendeva in iste maniera assi mesmo
como le Samaritanos que preserva iste
celebration usque nostre die in Israel.

Que nos Testes de Jehovah accepta que
le agno paschal esseva sacrificate e mangiage
"a su tempore appunctate" durante le 14 de
Nisan e non durante le 15 de Nisan es un ration
proque le Memorial que nos celebra alcun vices
es differente del data del Pesach rabinic.
—Numbers 9:2-5.

Un altere ration proque nostre data pote esser
differente es que le alcun judeos usa un calendario
predeterminate, le qual systema non esseva fixe
usque le quarte seculo del era commun. Usante
iste calendario predeterminate le rabinos moderne
pote decider le data del Pesach seculos in avante,
ma in le antiquitate, con le uso del calendario lunar
il se necessitava le insertion de un 13e mense al
calendario pro synchronisar lo con le stationes del
anno. Le calendario currente judee, si io non erra,
adde iste menses a punctos fixe; assi, in un cyclo de
dece-novem annos, un mense extra se inserta al
annos 3, 6, 8, 11, 14, 17, and 19.

Ma Emil Schürer ha publicate "al tempore de Jesus
[le judeos] ancora non habeva un calendario fixate,
ma sur le base de observation purmente empirical,
illes addeva un mense assi como esseva necessari.
Si il se notava al terminar del anno que le Pesach
caderea ante le equinoctio vernal [c. le 21 de Martio],
le intercalation de un mense ante Nisan se ordinava".
-The History of the Jewish People in
the Age of Jesus Christ, Volume 1)

Assi le mense extra se inserta naturalmente, non
addite arbitrarimente.

Le Testes de Jehovah determina le data del
celebration in linea con le methodo ancian:
Le die 1 de Nisan es determinate per quando
le nove luna plus proxime al equinoctio del
primavera poterea probabilemente esser
observate durante le poner del sol in Jerusalem.
Contante 14 dies desde ille evento on arriva
al die 14 de Nisan, le qual corresponde al die
de luna plen. Io sempre ha in mente le multitudes
de israelitas qui faceva su exodo ex Egypto sub
le lumine del luna plen, guidate per Moses :-)

E assi sur le base de iste methodo biblic de figurar
le die 14 de Nisan "inter le duo vesperes", le Testes
de Jehovah circum le globo celebrara le Memorial
del Ultime Cena e le sacrificio de nostre Senior,
iste anno le data es hodie le 4 de April al poner
del sol, le qual es le comencio del 14 de Nisan.

Ma iste celebration o Memorial pone ante nos
alco in plus del commemoration del seder judee.
Tote nos esserea benedicite in comprender que
occurre durante le celebration del Memorial e qual
es le significantia de illo, e como nostre salvation
es involvite in iste evento.

Con salutes amical sempre,
Jay B.

From: "Jay Dobkin" <[log in to unmask]>
> [...]
> era un judeo--de facto, un rabbino--e naturalmente celebrava le seder.
> Le nocte del seder es le prime nocte del festa de Pesach (in Israel, ubi
> Jesus era; in le diaspora il ha dos sederes, un le prime e un le secunde
> nocte). Le festa dura septe dies (in Israel, octo in le diaspora). Le
> festa commemora le fugita ab egypto ad libertate per nostre ancestres,
> ducite per Moses.
> Ma le prime die de pesach es le 15 de Nissan, non le 14. In le calendar
> judee, nostre dies commencia non a medienocte ma in le vespere; hodie
(domingo le 4 de april) es le 13 de Nissan e, como tu ha scripte, iste